Vietnamreis - zondag 5 juni 2016 - Hoi An

5 juni 2016 - Hoi An Ancient Town, Vietnam

Hiep hiep hoera want Carla is vandaag jarig en krijgt er weer een jaartje bij. Iedereen bedankt voor de felicitaties.

Op je verjaardag uit de veren om 06.30 uur, want vandaag staan er weer enkele leuke activiteiten op het programma. We starten om 07.30 uur met een fietstocht van ruim 2 uur door de binnenlanden en rijstvelden van Hoi An. Wellicht vragen jullie je af waarom we hiervoor zo vroeg vertrekken? Dat heeft te maken met de temperatuur. Als we rond een uur of tien zouden starten is de temperatuur en luchtvochtigheid gewoonweg te hoog om te gaan fietsen. Je ziet dat het leven hier bij zonsopkomst begint en zo rond 07.30 uur is iedereen al volop aan de slag. De fietstocht voert ons langs prachtige plekjes. Ook ontmoeten we diverse locals w.o. een echtpaartje. Hij is 93 en zijn vrouw is 86 en nog steeds lopen ze hand in hand door het rijstveld. Ze laten zich graag fotograferen en nemen weer hartelijk afscheid.

Aan het eind van de fietstocht hebben we een drinkpauze en ik heb er staan vissen in een klein meertje. En wat denk je? Ik heb 2 mooie Tilapia's gevangen. Hier zijn ze vers uit het water, terwijl ze bij ons altijd ingevroren zijn of ingevroren zijn geweest.

Vervolgens hebben we een mooie tocht gemaakt per boot over de rivier rondom Hoi An. Ook hier weer prachtige plaatjes en vergezichten. We worden in de haven in het centrum van Hoi An afgezet en hebben vervolgens lekker samen geluncht. Daarna hebben we nog door het stadje geslenterd en enkele leuke kadootjes gekocht. Aangezien we de middag tot 15.00 uur vrij hadden, hebben we een frisse duik genomen in het zwembad bij het hotel. Ook hebben we een afspraak gemaakt voor een heerlijke full body massage voor morgen.

Om 15.00 uur zijn we met een groepje naar de afgesproken ontmoetingsplaats in Hoi An gelopen voor de Vietnamese kookcursus. We zijn o.l.v. een gids gestart op de markt en hebben een rondleiding gehad langs de diverse groenten, kruiden en andere ingredienten uit de Vietnamese keuken. Vervolgens zijn we - ook weer per boot - naar de kookschool gevaren. De tocht werd nog even spannend omdat onze boot in een van de nauwe doorgangen (net de Biesbosch) vast kwam te zitten in een grote hoeveelheid drijvend groen (m.n. waterlelies met dikke stelen). De schipper moest uit de kleren en sprong het water in om zijn boot te ontzetten. Na wat heen en weer gemanouvreer lukte het om de boot vlot te trekken en konden we aanmeren bij de kookschool. We hebben hier diverse fijne kneepjes van en de filosofie achter de Vietnamese keuken geleerd en hebben enkele heerlijke gerechten gemaakt. We hebben de recepten, dus we kunnen er in Nederland mee aan de gang. Na het dessert werden de lichten plots gedoofd en Carla dacht dat de stroom was uitgevallen. Er werd op dat moment echter een hele mooie verjaardagstaart voor Carla binnengebracht compleet met kaarsjes en iedereen zong 'lang zal ze leven' mee uit volle borst. Kortom, een erg leuk moment!

Na de kookcursus zijn we samen nog even terug het centrum van Hoi An in gegaan en hebben genoten van een heerlijke kop koffie en de fraaie verlichting met lampjes, lampionnen en alles wat verder maar licht kan geven. Aangekomen in het hotel stond er ook nog een mooie bos bloemen voor Carla waarmee haar verjaardag bijna compleet was (en jullie weten waarschijnlijk wel wat ze toch nog wel een beetje heeft gemist).

Alle lof en complimenten aan Fox Reizen - en in het bijzonder voor onze reisleidster Esther - voor de mooie taart en leuke attentie.

1. Ad sr.:
    6 juni 2016
    Carla als nog gefeliciteerd met je verjaardag en ik heb gezien dat je goed bent verwent nog veel plezier.xxx