Vietnamreis - zondag 12 juni 2016 - Saigon

12 juni 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Wake up call om 06.15 uur. Dat is best wel vroeg, vooral als je op vakantie bent. De reden voor dit vroege opstaan is o.a. een bezoek aan de tunnels van Cu Chi. Dit ligt op ongeveer 1,5 uur rijden van Saigon. Door hier vroeg te zijn vermijd je grote massa's andere toeristen en kun je dus veel meer zien en doen.
Dit enorme door de Vietnamezen midden in de jungle gebouwde tunnel complex bood beschutting voor de bevolking tegen de bombardementen van de Amerikanen. Daarnaast werden deze tunnels echter m.n. gebruikt om vanuit te vechten. De Vietcong was goed in staat om via de tunnels ongezien achter vijandelijke linies te komen en zodoende de vijand te verrassen en in te sluiten. Net als bij de tunnels van Vinh Moc heeft men hier kilometers tunnel gegraven met ondergronds veel voorzieningen. Ook heeft men getoond welke boobytraps de Vietnamezen hebben gebouwd. Dit varieerde van een draaiend valluik waarbij je in gat terecht komt en wordt gespiest aan metalen punten tot een boobytrap bij een deur die je opendoet. Dit zag er allemaal niet erg fris uit. Voor de ondergrondse keukens waarin men uiteraard vuur moest maken, was het belangrijk om een goede aanvoer van lucht te hebben en afvoer van de rook. Hiervoor heeft men in het bos speciale 'roosters'. gemaakt, waardoor het lijk alsof er boven de grond dauw uit de grond komt. Uiteraard zijn we ook deze tunnels in geweest.
Phan Thi Kim Phuc
Wellicht kunnen jullie de zwart wit foto heinneren van een jong meisje dat naakt wegrent met op achtergrond ontploffende napalm bommen. Dat meisje heet Kim Phuc. Zij heeft zware 3e graads brandwonden opgelopen, maar heeft het bombardement overleeft. Er waren maar liefst 17 operaties nodig om haar brandwonden te herstellen. Nog steeds wordt zij via de pijn in haar huid dagelijks herinnert aan deze gebeurtenis. Kim is nu getrouwd en woont in Canada en is moeder van een zoon. De genoemde  foto heeft destijds de Pullizer prijs gewonnen. We zijn in het familiehuis van Kim geweest en hebben haar broer en andere familie gesproken. Fox heeft een speciale afspraak met de familie voor dit soort bezoeken. Wat een hartelijke en gastvrije mensen zijn dit toch.
Cao Dai tempel
We hebben een bezoek gebracht aan een Cao Dai tempel. Dit is een geloof dat een combinatie is tussen verschillende godsdiensten. Het is een poging om de ideale religie te creëren van de Noord  en Zuid-Vietnamese religies voor de hereniging. Het resultaat is een kleurrijke mengelmoes van Boeddhisme, Islam, Confucianisme, Taoisme, Vietnamees spiritualisme en Christendom. "Cao Dai" betekent letterlijk "hoge toren"; op deze manier wordt er verwezen naar God. In de Tay Ninh provincie en de Mekong Delta is dit geloof het sterkst vertegenwoordigd. Er zijn begin 2006 zo’n 3 miljoen volgelingen van het Caodaïsme. Het uiteindelijke doel van een volgeling van het Caodaïsme is om te ontsnappen uit de cirkel van  reincarnatie. We hebben een deel van de ceremonie mogen bijwonen. Vier keer per dag wordt er gebeden. Deze tempel stond overigens in de straat waar destijds ook een napalm bombardement heeft plaatsgevonden. Hierdoor is de tempel destijds deels verwoest maar inmiddels weer opgebouwd.
Lakwerk fabriek
Op de terugweg naar Saigon hebben we een autenthieke lakwerkfabriek bezocht. Het maken van echt lakwerk (er is veel aanbod van namaak lakwerk) is een echt ambacht hier in Vietnam. Op een speciale hard houten ondergrond wordt met behulp van speciale lak en de schalen van eieren van eenden de mooiste kunstwerken gemaakt. Het is een zeer tijdrovend proces. Naast het ontwerpen (wat al een kunst op zich is) wordt de tekening of afbeelding op de eerste laklaag aangebracht m.b.v. de genoemde eierschalen. Vervolgens gaat er weer een nieuwe laklaag overheen. Deze laklaag wordt met zeer fijn watervast schuurpapier geschuurd, totdat de afbeelding weer zichtbaar is. Vervolgens volgen er nog 16 laklagen en na iedere laklaag wordt er weer geschuurd. Het resultaat is echt prachtig, maar dat laten we jullie graag in Nederland zien. Uiteraard hebben we iets moois gekocht.
Eenmaal terug in het hotel zijn we samen te voet het centrum van Saigon ingelopen en hebben we geshopt op de Ben Tanh markt. Je hebt nog nooit zoveel handel bij elkaar gezien en het is een heuse bazaar. Flink afdingen dus en...dat is gelukt. Ook hier hebben we weer wat extra koffervulling aangeschaft. Ook hebben we wat rust kunnen vinden in een van de diverse mooie parken die Saigon heeft.
Na een heerlijke avond Saigon hebben we de koffers weer gepakt en vertrekken morgen naar de Mekong Delta.

1. Astrid:
    12 juni 2016
    Wat een rijke historie!
    Slaap lekker en voor morgen gezond weer op.
    Dikke knuffel van ons