Vietnamreis - maandag 13 juni 2016 - Van Saigon naar de Mekong Delta (Can Tho)

13 juni 2016 - Can Tho, Vietnam

Vandaag zijn we met gemengde gevoelens vertrokken vanuit Ho Chi Minhstad (Saigon) naar de Mekongdelta met als einddoel de stad Can Tho. Dit is namelijk onze laatste trip van onze reis van noord naar zuid door dit mooie en gastvrije land. Gelukkig heeft de Mekong delta veel moois voor ons in petto om onze reis waardig en mooi af te sluiten.
Iets over de Mekongdelta. Qua oppervlakte is dit gebied vergekijkbaar met Nederland. Ook nu zien we het landschap van Vietnam veranderen, omdat de Mekong delta - net als Nederland - vlak is en veel water bevat. De inwoners van dit gebied verdienen hun geld met het verbouwen van rijst. Mocht het water echter te hoog komen in deze delta, dan kunnen de inwoners switchen naar het verdienen van hun geld met visserij. Het hoge water komt namelijk vanuit de buurlanden (w.o. Laos) en samen met het water komt er veel vis mee. Kortom, aan voedsel is er geen gebrek.
De belangrijskte rivier, zijnde de Mekong rivier stroomt met een lengte van ruim 5.000 km vanuit China door verschillende landen w.o. Laos, Myanmar, Cambodja, Thailand en Vietnam om uiteindelijk uit te monden in de Zuid Chinese zee.
De Amerikanen hadden tijdens de oorlog veel problemen in dit voor hen onbekende en waterrijke gebied. De Vietnamezen waren hier thuis en bekend in dit gebied en dit maakte de Amerikanen radeloos. Uiteindelijk is er ook gekozen om zich terug te trekken.
Vandaag maken wij kennis met dit gebied en krijgen een indruk van dit mooie landschap. Na een busrit van ca. 2 uur stappen we op de boot en varen naar een een deel waar drijvende handel wordt gedreven. Het landschap en de bebouwing aan de oevers is karakteristiek en kenmerkend. Mocht je je afvragen waar een groot deel van de werelwijde productie van golfplaten en dekzeilen naar toe gaat, dan moet je hier maar eens komen kijken. Het is overigens best jammer dat de bevolking niet zo goed omgaat met het milieu in dit gebied. Zo ongeveer alles wordt in het water gegooid. Desgevraagd geeft onze gids aan, dat dit inderdaad een slechte gewoonte is van de Vietnamese bevolking, waardoor zij hun eigen leefomgeving flink vervuilen met plastic, bouwafval en andere vormen van vuilnis en troep. Een goed onderwerp dat meer aandacht zou moeten hebben vanuit de regering.
We varen langs fraaie oevers, mooie vergezichten en wolkenluchten naar een familiebedrijf dat is gelegen in dit deel van de delta. Deze familie verdient hun geld met het produceren van verschillende producten met als hoofdbestanddeel rijst of kokos. We zien hoe er van de kokosmelk overheerlijke kokossnoepjes worden gemaakt (die hebben we natuurlijk ook meegenomen). We zien hoe rijstkorrels worden opgepopt tot een soort van rijstpopcorn. Deze popcorn wordt o.a. verwerkt in bepaalde koekjes en andere lekkernijen. Ook zien we hoe er van rijst de bekende rijstwijn wordt gemaakt.  Deze rijstwijn wordt in diverse varianten aangeboden. Zo staan er grote glazen potten met rijstwijn waarin hele slangen in staan te 'rijpen'. In een andere pot vol met rijstwijn heeft een Cobra zijn Waterloo gevonden en kijkt je vanuit de pot met een agressieve blijk aan. In enkele afgesloten kooien wachten nog levende slangen op hun dag des oordeel. De bevolking maakt deze producten omdat zij gelooft in de potentie verhogende capaciteit ervan. Een schilder laat met een paletmes zijn schilderkunsten zien. Er is veel ambacht en bedrijvigheid in deze familie onderneming en er wordt heel veel met de hand gedaan, waardoor er aan veel personen werk en dus inkomen kan worden geboden.
We varen verder en komen na een uurtje varen aan bij aan andere familie in dit gebied, waar we te gast zijn voor de lunch. Er wordt ons een visrijke lunch aangeboden met diverse producten uit de streek w.o. een gefrituurde Pangasius die in zijn geheel op tafel wordt opgediend. De lunch was uitstekend. Tijdens de lunch is er een flinke onweersbui met regen losgebarsten. Dat deert ons niet om weer aan boord te gaan van onze boot voor een tocht van een klein uur door dit mooie natuurgebied (zolang er maar geen mensen in de buurt zijn, valt de troep reuze mee). We varen langs Tilapia kwekerijen die in de rivier zijn gevestigd. Mocht je deze vis kopen in de supermarkt in Nederland, dan is de kans aanwezig, dat zij uit dit gebied komt. Hier kun je ze echter vers eten en bij ons vaak alleen uit de diepvries.
Na onze boottocht rijden we met de bus naar onze eindbestemming Can Tho. Dit is een van de grotere steden in de Mekongdelta met zo'n 500.000 inwoners. Da's voor Nederlandse begrippen dus beste een flinke stad maar in vergelijking met Saigon is het hier een oase van rust. Na het inchecken lopen we samen het centrum in. Via het park langs de Hau rivier (een van de 9 zijrivieren van de Mekong rivier in dit gebied) komen we in het centrum waar het erg druk is i.v.m. de plaatselijke markt. Naast groente en fruit zien we ook op welke wijze het vlees en de nog levende vis aan de man wordt gebracht. We zien hoe een van de marktvrouwen met een ferme tik een nog levende meerval gereed maakt voor de slacht. Het sluit niet altijd aan bij de wijze waarop wij omgaan met dieren, maar dat is nu eenmaal de wijze waarop het hier werkt. Als je dat niet wilt zien, dan moet je hier niet naartoe gaan.
's-Avonds is het dan tijd voor ons laatste diner op Vietnamese bodem. Dit diner is prima verzorgd en we genieten met de hele groep van diverse Vietnamese lekkernijen. We besluiten onze avond met een goede kop koffie.
Morgen is het weer vroeg op, want we gaan nog wel de traditionele drijvende markt bezoeken. Na het bezoek van deze markt is het tijd om echt de koffers te pakken en terug te reizen naar Ho Chi Minstad voor de vlucht naar ons (koude) kikkerlandje. Het zal wel weer even wennen zijn!

1. Miranda:
    13 juni 2016
    Jullie hebben wel een hele bijzondere reis mogen maken.
    We wensen jullie een veilige thuiskomst hier in het natte nederland.
  2. Gea:
    13 juni 2016
    Nog een fijne laatste dag en een hele goeie reis terug, Michel telt het af
  3. Dia:
    14 juni 2016
    nog een hele fijne laatste dag en een goede reis terug naar ons koude en vooral natte kikkerlandje