Vietnamreis - maandag 6 juni 2016 - Hoi An

7 juni 2016 - Hoi An Ancient Town, Vietnam

Vandaag is onze laatste hele dag in het leuke en levendige plaatsje Hoi An. Op het programma staat een bezoek aan de restanten van het tempelcomplex MySon (dat spreek je uit als mieson). Bij het bezoek hebben we een uitgebreide uitleg gekregen over het Champ Koninkrijk. Net als in diverse andere Aziatische landen was ook Vietnam in het verre verleden erg verdeeld tussen verschillende dynastieeën en koninkrijkjes. Dit was ook regelmatig de aanleiding tot conflicten en het veroveren van elkaars land. We hebben de overblijfselen van de Hindoe tempels gezien. Wij vergeleken dit het meeste met de Prambanan tempels op Java. Met de beelden van de verwoestingen door Isis van cultureel erfgoed in Syrië nog vers voor ogen is hier te zien hoe de Amerikanen destijds hebben huisgehouden in dit - inmiddels door Unesco - beheerde gebied. Veel beelden zijn vernield en zijn de hoofden er moedwillig afgeschoten. Er diverse diepe bomkraters zichtbaar van pogingen om nog meer schade aan te richten. Kortom ook onze vrienden uit de US konden er wat van. Aangezien we vanwege de warmte en te verwachten drukte vroeg zijn vertrokken, waren we ook weer redelijk op tijd terug bij het hotel en hadden de rest van de dag vrij te besteden.

We hebben eerst een paar uur doorgebracht bij het zwembad en zijn eindelijk toegkomen aan lezen (en uiteindelijk slapen).

Om 16.00 uur hadden we een afspraak bij De Shibu massagesalon voor een heerlijke full body massage en aromatherapie. Wellicht leuk maar zeker ook goed om te weten is, dat je - zeker als man - even goed moet opletten in Vietrnam als het gaat om massage. Voor je het weet kun je in een situatie terecht komen die je niet wilt (of in ieder geval is je vrouw er niet blij mee). Op veel plaatsen langs de weg zie je borden met Karaoke en Massage. De kans is groot dat wanneer je hier willekeurig naar binnen stapt je terecht komt in een bordeel. De rugmassage duurt niet zo erg lang en vervolgens maken de dames kenbaar, dat zij graag op een andere wijze hun geld aan je willen verdienen. Als je wilt gaan voor de goedkoopste prijs, kun je eveneens bedrogen uitkomen en is de kans dus ook groot dat de dames je - tegen extra betaling - iets extra's gaan aanbieden, terwijl jij alleen maar een massage wilt. Het is dus verstandig om je eerst even goed te laten informeren voordat je voor een massage ergens naar binnen gaat. Om direct misverstanden te vookomen, spreek ik niet uit eigen ervaring, maar heeft onze reisleidster ons hierover geīnformeerd. Met deze wetenschap hebben wij ons lekker laten verwennen met een prima full body massage.

Zo rond 18.00 uur hebben we met enkele personen uit de groep op het terras van het hotel een borrel gedronken en gezellig zitten kletsen. 's-avonds zijn we samen de stad ingelopen en hebben een heerlijke pizza gegeten (even geen rijst). Daarna weer terug naar het hotel om de koffers te pakken voor het vertrek van morgen. Dan vervolgen wij onze weg naar het zuiden in de wetenschap dat het in Saigon meer dan 40 graden is. We hebben er zin in.

1. Ad sr.:
    7 juni 2016
    had ik van jou ook niet verwacht je kunt toch wel genieten samen nog veel plezier