Vietnamreis - zaterdag 11 juni 2016 - Saigon en omgeving

12 juni 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Vandaag staat de reis van het mooie en rustige Phan Thiet naar de miljoenenstad Saigon op het programma. Met deze trip is onze mooie reis van Noord naar Zuid Vietnam bijna teneinde. In Saigon zullen we 2 dagen blijven. Daarna gaan we voor onze laatste trip naar de Mekong delta.
Sinds de onafhankelijkheid in 1975 heeft Saigon eigenlijk Ho Chi Minh stad, zo staat het ook op de borden langs de weg. In de volksmond gebruikt iederen nog steeds de naam Saigon. Samen met steden als Hanoi behoort Saigon tot de grootste steden van Vietnam. Saigon is met 12 miljoen inwoners zelfs groter dan de officiele hoofdstad Hanoi.
Zo rond de klok van 13.00 uur rijden we Saigon binnen en stoppen voor de lunch. Aangezien we te gast waren in een vrij nieuw restaurant nam de lunch wat meer tijd in beslag dan aanvankelijk de bedoeling was. De kwaliteit van de lunch was prima, maar op het gebied van logistiek en bediening moesten deze nog jonge ondernemers nog veel leren.
Om 15.00 uur hebben we een korte stadstoer gemaakt. Opvallend was dat ondanks het hogere aantal inwoners en het verkeer, dat alles in Saigon wat ordentelijker verloopt dan in Hanoi. Desondanks blijft het een hele toer om met een bus tussen de enorme hoeveelheid scoorters, brommers en auto's te komen. Alle respect voor onze uitstekende buschauffeur. Als eerst hebben we een herdenkingsmuseum bezocht dat in het teken staat van zowel de oorlog met de Fransen als ook de Amerikaanse oorlog (zoals men dit hier noemt). We werden vooraf al even gewaarschuwd dat sommige beelden nogal schokkend konden zijn. In dit museum zijn naast de gebruikte wapens en oorlogsdocumentaties een zeer grote hoeveelheid foto's te zien die tijdens de oorlog door de diverse fotografen (oorlogcorrespondenten) zijn gemaakt. Met deze foto's is - voorzover je dat lukt - m.n. de oorlog tussen Noord en Zuid Vietnam met de inmenging van de Amerikanen zeer goed in beeld gebracht. Ik werd er bij het zien van al deze beelden even helemaal stil van. Er was een aparte expositie gewijd aan de chemische wapens die door de Amerikanen zijn ingezet w.o. Agent Orange. De effecten van deze wapens (w.o. misvorming bij geboorte) zijn tot op de dag van vandaag nog aanwezig. Buiten het museum stonden diverse tanks, vliegtuigen en ander wapentuig gexposeerd. Al met al een indrukwekkend museum.
Vervolgens zijn we doorgereden naar de cathedraal die in Saigon is gebouwd. Helaas gingen de deuren van de cathedraal net dicht, zodat wij deze niet van binnen konden bewonderen. De buitenkant is op zich wel mooi, maar niet indrukwekkend. Aan de overkant van de cathedraal hebben we het poskantoor van Saigon bezocht. Dit is gevestigd in een mooi gebouw. Deze plek heeft ook weer een relatie met de Amerikaanse oorlog, omdat aan het einde van de oorlog de laatste Amerikanen in aller ijl met een helikopter via het dak van een gebouw dat vlakbij het postkantoor staat Saigon hebben verlaten. Diegenen die de musical Miss Saigon hebben gezien, kunnen zich deze scene wellicht nog herinneren. Het destijds gebruikte gebouw staat er noig steeds, maar is nu ingebouwd. Het was in ieder geval mooi om gezien te hebben.
Ook hebben we het monument bezocht van de Boeddhistische monnik Thich Quang Duc die zichzelf in 1963 in Saigon in brand heeft gestoken uit protest tegen de leiders. Op de plaats waar dit is gebeurd is nu een monument geplaatst.
Kortom, ook deze dag hebben we weer veel gezien en nieuwe indrukken opgedaan.
's-Avonds hebben we een dinercruise gedaan op de Saigon river. Ook dat was er gezellig en lekker.