Vietnamreis - woensdag 1 juni 2016 - van Vinh via Phong Nha naar Dong Hoi

1 juni 2016 - Dong Hoi, Vietnam

Vandaag was het vroeg uit de veren. Om 06.00 uur stond de wekker. Na het ontbijt zijn we vertrokken voor weer een dag vol nieuwe indrukken. Als eerste tussenstop stond een bezoek aan een traditionele markt op het programma. Deze markt heeft een belangrijke functie voor de streek, omdat de mensen uit de omliggende dorpen hier bijeenkomen voor het drijven van handel, hun boodschappen en andere levensbehoeften. Daarnaast is het een prima plek om de laatste roddels met elkaar uit te wisselen. Aan het begin van de markt kun je kleding, speelgoed en allerlei andere huishoudelijke spullen (zeer grote pannen) kopen. Er is ook een kraampje waar je stapels met nepgeld (dollars, Vietnamese Dong etc.) kunt kopen. Waarom je dit nepgeld kunt kopen komt verderop in dit verhaal aan de orde. Aan de achterzijde van de markt wordt in vlees, gevogelte en vis gehandeld. Het zijn  voornamelijk de vrouwen die met veel energie staan te snijden en te hakken in grote hompen vlees die - natuurlijk ongekoeld - in de buitenlucht hangen. Wat zijn wij toch een stelletje zeurpieten met hygiene en koeling. Rob Geus eat your hart out met je smaakpolitie. Verderop blijkt dat je het vlees en je vis nergens verser kunt kopen dan hier. Je mag je kip, eend, karper of welk dier dan ook uitzoeken terwijl het nog in leven is. Zodra je je keuze hebt gemaakt wordt het dier vakkundig en snel gedood en schoon gemaakt. Voor de liefhebbers heb ik er een fotootje bij gedaan. De locals op de markt zijn overigens super vriendelijk en leggen ons met handen en voeten alles uit. Echt geweldig.

Nadat we de markt achter ons hebben gelaten, gaan we een deel van de Ho Chi Minh trail volgen. Onderweg stoppen we bij een theeplantage en een rubberplantage en krijgen uitleg over de beste thee (dat zijn de bovenste groene blaadjes) en de wijze waarop het rubber wordt gewonnen.

Vervolgens rijden we door tot een gedenkmonument van de Vietnamese oorlog (de Vietnamezen zeggen overigens dat het de Amerikaanse oorlog is). Op deze gedenkplek (Dong Loc monument) zijn 10 jonge vrouwen om het leven gekomen door een bombardement van de Amerikanen. Zij waren net bezig met het dichten van de bomkraters van een bombardement dat net had plaatsgevonden, toen de Amerikaanse bommenwerpers terugkwamen voor een 2e golf met bommen. Van 9 vrouwen zijn de stoffelijke resten teruggevonden, maar van de 10e vrouw was geen spoor meer te bekennen. Bij dit monument hebben we deelgenomen aan een traditionele ceremonie om deze vrouwen te gedenken en hulp te sturen in het hiernamaals. Dit gedenken gebeurd d.m.v. het verbranden van wierook en diverse andere attributen waaronder het nepgeld. Via de opstijgende rook bereiken deze offers de vrouwen.

We rijden door over de Ho Chi Minh trail en komen door een prachtig natuurpark met mooie vergezichten met bergen, dalen en enorme bossen. We komen aan in Phong Nha waar we genieten van een heerlijke Vietnamese lunch. Na de lunch staat een tocht per drakenboot over de Son rivier op het programma en een bezoek aan de Phong Nha grotten. Deze grotten staan op de Wereld erfgoed lijst. De grotten zijn onderling met elkaar verbonden door een ondergrondse rivier en zijn ooit door de Vietcong gebruikt als wapendepots. De tocht over deze ondergrondse rivier en door de grotten is indrukwekkend mooi.

Na dit bezoek hebben we onze reis voortgezet naar Dong Hoi en verblijven hier in het fraaie strand en Sun Spa hotel. Deze avond kunnen we lekker samen op eigen gelegenheid doorbrengen en we hebben lekker saampjes gegeten in het resort.

Morgenochtend zijn we vrij en kunnen een beetje uitslapen en van het strand genieten. Vanaf morgenmiddag zetten we onze reis naar het zuiden weer voort.

1. Gea:
    1 juni 2016
    Wat een mooi reisverslag weer, jullie zijn heerlijk aan het genieten, dat lees je uit de verhalen. Ook hele mooie foto's, maar morgen nu eerst maar eens een keer heerlijk uitslapen, ook niet verkeerd, het is tenslotte vakantie