Vietnamreis - vrijdag 3 juni 2016 - Hue

3 juni 2016 - Hue, Vietnam

Hue - 's-avonds in de stad - we hebben weer aanspraakVandaag hebben we de hele dag doorgebracht in de stad Hue en directe omgeving. Deze stad ligt aan de Parfumrivier en staat vooral bekend om de Keizerlijke citadel en de verboden purperen stad. In deze stad is veel terug te vinden over het boedhisme en de diverse keizers van Vietnam.

Als eerste hebben we een bezoek gebracht aan de Keizerlijke Citadel en de verboden purperen stad. Via een indrukwekkende poort kom je op het terrein van de citadel. Je raakt niet uitgekeken om de vele poorten, beelden en andere fotogenieke plekjes en je moet je beheersen om niet ineens je gehele memorycard vol te schieten. We hebben een wandeling van ruim 1,5 uur gemaakt en onze gids heeft ons veel informatie gegeven over de diverse dynastieen en keizers. Bij deze citadel is o.a. ook een vrouwenpaleis gevestigd. Hier mochten de dames die bij de keizer in de smaak vielen wonen in afwachting van wat aandacht van de keizer. Sommige keizers hadden in hun hoogtij jaren wel 100 concubines. Hierdoor was er wel eens wat onderlinge concurrentie en jaloezi, waarbij de keizer zijn leven niet zeker was. Het is een aantal keren gebeurd dat jonge keizers vergiftigd werden. Er is overigens ook een Keizer geweest - Keizer Mingh Manh - die zich helemaal niet heeft verveeld en in totaal heeft gezorgd voor 142 nazaten. Op gegeven moment moet dat toch pijn gaan doen. Gezellige boel dus met al die dames! Conclusie: eentje is genoeg.

De volgende bezichtiging was de Thien Mu pagode. Wellicht goed om te weten is dat een pagode is gebouwd voor het vereren van de goden, terwijl in een tempel juist mensen/personen worden herdacht. Deze pagode is de oudste pagode van Hue en ziet er ook weer prachtig uit. We hebben een ceremonie kunnen meemaken van boedhistische monikken. De afgestudeerde monikken zijn te herkennen aan hun kaalgeschoren hoofd. De nog niet afgestudeerde monikken zijn maar voor de helft van hun hoofd kaalgeschoren.

Aangezien deze pagode is gelegen aan de Parfumrivier, zijn we hier op een drakenboot gestapt voor een boottocht over de Parfumrivier. Deze rivier dankt zijn naam aan de frisse buitenlucht die de rivier mee de stad in voert. Vanaf de boot kregen we een fraai uitzicht over de 'skyline' van Hue. Dat leverde ook weer diverse fraaie foto's op. Die gaan jullie allemaal nog zien in ons mooie fotoboek.

Als je in Vietnam bent zie je de lokale bevolking bijna allemaal rondlopen met de traditionele rieten punt hoedjes. Deze hoedjes noemt men een non la (ik weet niet of dit helemaal goed is gespeld). Dit beschermd hen tegen de felle zon. In het straatbeeld zie je overigens ook veel vrouwen die zich helemaal van top tot teen hebben ingepakt inclusief hoedje. Dat heeft niets te maken met geloof. Deze vrouwen willen namelijk een zo blank (wit) mogelijke huidskleur hebben om te laten zien dat zij niet van het boerenland komen, maar uit de stad. Een bruine huidskleur betekent dat je veel buiten op het land werkt en dus een landarbeider bent. We brengen een bezoek aan een familie die de non la hoedjes en wierrook maken. Na uitleg en diverse demonstraties weten we nu ook hoe deze attributen worden gemaakt. Uiteraard hebben we zo'n hoedje gekocht.

Dan is het tijd voor de lunch We zijn uitgenodigd voor een vegetarische lunch  bij de boeddhistische nonnen (Dong Thien klooster). In een zeer fraaie omgeving en een oase van medidatieve rust genieten we van een verrassend heerlijke lunch zonder vlees en zonder alcohol. We krijgen uitleg hoe de vrouwen hier leven en zijn gekomen tot het boedhisme.

Na onze lunch brengen we een bezoek aan de graftome van Keizer Khai Dinh. Deze keizer heeft zijn graf zodanig laten bouwen, dat hij is begraven op een diepte van maar liefst 18 meter. Bovenop zijn graf staat er waanzinnig mooie tombe waarvoor je 127 traptreden moet klimmen om de meest prachtige mosaiken en bouwwerken te zien. In totaal is er 31 jaar gewerkt aan deze tombe. Detail hierbij is dat de arbeiders die hebben meegewerkt
aan de bouw na de voltooiing zijn onthoofd. Waarom? Het moest een volstrekt geheim blijven in welk gangenstelsel onder de graftombe de keizer was begraven.

Na dit bezoek zijn we teruggereden naar het hotel en hebben heerlijk geluierd en gezwommen bij het hotel.  's-Avonds te voet naar centrum van Hue gelopen en heerlijk gegeten en daarna nog een terrasje gepakt. Het was weer een fijne dag in dit indrukwekkende land. Tot morgen!

1. Ad sr.:
    3 juni 2016
    geweldig ik mis er geen een en sla ze op xxx Pa
  2. Aaron:
    3 juni 2016
    Wat gaaf om dat allemaal te kunnen zien! Geniet ervan