Vietnamreis - dinsdag 7 juni 2016 - van Hoi An naar Quy Nhon (300 km)

7 juni 2016 - Quy Nhơn, Vietnam

Vandaag hebben we - na drie heerlijke dagen in Hoi An - een lange reisdag voor de boeg langs de kust in de richting van het zuiden. Ons reisdoel voor vandaag is de havenstand Quy Nhon (ca. 200.000 inwoners).
Onderweg maken we enkele tussenstops bij o.a. een museum over de Vietnamese Anne Frank. Haar naam is Miss Tram. In de oorlog heeft zij haar leven gegeven voor het redden van vele Vietnamese soldaten. Samen met haar ouders woonde zij in Hanoi en had zij - eveneens net als haar ouders - geneeskunde gestudeerd. Na haar studie bleek haar roeping te liggen in het gebied waar wij vandaag doorheen zijn gereden. Zij besloot om per trein van Hanoi naar Hoi An te reizen en het vervolg van haar reis naar Ba To te voet voort te zetten. Bij aankomst in Ba To is zij gaan werken als vrijwilligster in een veldhospitaal. Op enig moment kwam zij samen met een groep patienten vast te zitten tussen de vijandelijke linies. Naarmate de tijd verstreek raakte men door het voedsel en medicijnen heen. In een poging om de groep te redden is Miss Tram naar buiten gegaan en is tijdens een bombardement door de Amerikanen om het leven geroepen. Van de tijd die zij samen met de groep had vastgezeten tussen de linies heeft zij - net als Anne Frank - een dagboek bijgehouden. Kort na haar dood is bij haar lichaam dit dagboek gevonden door een Amerikaanse soldaat en een Vietnamese tolk. Aanvankelijk wilde de soldaat het boek verbranden, maar de tolk wist dat te voorkomen met de historische woorden dat er in het dagboek al voelde vuur zat. Inmiddels is er van het verhaal in het dagboek wereldwijd een boek uitgegeven. De Nederlandse titel is 'Dagen van vuur' en schijnt een erg aangrijpend boek te zijn.
Ook hebben we een stop gemaakt bij het plaatsje My Lai. Dit plaatsje staat bekend vanwege een van de meest gruwelijke incidenten van geweld tegen burgers tijdens de Vietnam oorlog. Een compagnie Amerikaanse soldaten  vermoordde het grootste deel van de bevolking van het Zuid-Vietnamese gehucht My Lai in maart 1968. Alhoewel exacte cijfers nooit bevestigd werden wordt aangenomen dat ongeveer 500 mensen waaronder vrouwen, kinderen en ouden van dagen gedood werden tijdens de slachting van My Lai. Hogere Amerikaanse officieren slaagden erin deze gebeurtenis gedurende een jaar te verzwijgen tot de bekentenissen van een soldaat die  van de slachtpartij gehoord had een golf van internationale verontwaardiging ontketende wat leidde tot een speciaal onderzoek naar de zaak. De bevelhebber van de bewuste compagnie is wel schuldig bevonden, maar heeft geen dag vastgezeten. We hebben de foto's en beelden gezien (er is nog niet zo lang geleden een documentaire gemaakt over deze gruweldaden) en daar werden we even stil van.
Zo rond de klok van 17.00 uur kwamen we aan op onze bestemming en zitten nu in een hotel direct aan zee. Vanuit onze kamer, maar ook vanaf het dakterras hebben we mooi uitzicht over de stad en over de zee. Morgen vervolgen we onze reis weer verder richting het zuiden met als doel Nha Trangh.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ad sr.:
    7 juni 2016
    ik kan me voorstellen dat jullie genieten nog veel plezier liefs Ad sr
  2. Astrid:
    7 juni 2016
    Wat een heerlijke verhalen
  3. Dia:
    8 juni 2016
    hoi carla en ad ik volg sinds kort ook jullie reisverslag (via danielle) het lijkt me een geweldige reis hoor het wel wanneer jullie weer thuiskomen geniet er nog van