Vietnamreis - donderdag 9 juni 2016 - van Nha Trang naar Phan Thiet

9 juni 2016 - Phan Thiet, Vietnam

Namaste

Na een heerlijke avond in Nha Trang zetten wij vandaag onze reis voort richting het zuiden. Het reisdoel voor vandaag is Phan Thiet. In deze Vietnamese badplaats aan zee wacht ons een heerlijk resort waar we 2 dagen zullen verblijven.
Voordat we Nha Trang verlaten staat echter nog een bezoek aan de Long Sonpagode op het programma. Deze pagode staat op de Trai Thuyheuvel ten zuiden van de stad en wordt gekenmerkt door een levensgroot beeld van de Boeddha Siddhartha. De pagode is nu gewijd aan de vele boeddhistische monniken die tijdens het harde bewind van de Zuid-Vietnamese president Ngo Dinh Diem (tot 1963) zijn gedood. Het wordt ook wel de drakenpagode genoemd (mix van Vietnamese en Chinese invloeden).  het witte Boeddha beeld is maar liefst 14 meter hoog en kijkt uit over de stad.
Het leuke hier aan Het Boeddhisme is, dat je de serieuze versie van Boeddha hebt in de persoon van de reeds genoemde Siddharthe als de min of meer geestelijke grondlegger van het boeddhisme en je hebt de 'happy boeddha". Dit is een beeltenis van boeddha met een mooie ronde dikke buik. De Vietnamese dames vinden mannen met een buikje op de een of andere manier aantrekkelijk. Bijn gelegenheid wrijven ze - terwijl ze met een glimlach om de mond zeggen "happy boeddha" mannen met een buikje over hun buik. En ja hoor, ik zal het maar direct zeggen, een enkele keer (het valt dus wel mee) hebben ze mij ook over mijn buikje gewreven!
Na het bezoek aan deze mooie pagode zijn we verder afgezakt richting het zuiden. Het is mooi om te zien hoe je onderweg het landschap ziet veranderen en hoe mens en dier zich hierop aanpassen. Zo zie je dat het land droger wordt en het dus lastiger wordt om je eigen rijst te verbouwen. Je ziet dus meer - door de regering gesponsorde - waterbasins waarin regenwater wordt opgevangen om in droge tijden te kunnen gebruiken. Ook zien we meer geiten en het vee dat overigens overal los rondloopt is magerder. In het landschap zie je ook wat woestijnachtige vergezichten met grote zandduinen in verschillende kleuren. Het witte zand dat hier wordt gewonnen wordt m.n. gebruikt voor de productie van camera lenzen (Voor de scheikundigen onder ons wordt uit het zand Silicium gewonnen). Dan is er ook rood zand dat weer voor andere doeleinden wordt gebruikt. Vervolgens wordt uit het zwarte zand dat in Vietnam wordt gewonnen TItanium geproduceerd. Qua grondstoffen wordt er in Vietnam ook nog Bauxiet gewonnen voor de productie van aluminium.
We hebben diverse tussenstops gemaakt. Zo zijn we gestopt bij de producten van de echte en enige vissaus of visolie en hebben een inkijkje gehad in het productie proces. Om jullie een idee te geven. Men neme een aantal grote houten vaten (te vergelijken met grote wijntonnen). In deze vaten wordt 3 lagen vis (voornamelijk sardientjes of andere kleine visjes) gedaan en vervolgens een laag zout en vervolgens weer 3 lagen vis en weer een laag zout, totdat het vat tot een bepaald niveau is gevuld. Vervolgens wordt hierover een zeil gespannen en gedurende een periode van 2 jaar staat deze substantie te fermenteren. Krijgen jullie al een idee welke geuren wij in onze neus kregen? Na 2 jaar laat men de aldus ontstane vloeibare olie of saus uit het vat lopen en dit wordt gebottled in flesjes en verkocht. We hebben uiteraard een flesje meegenomen, omdat er diverse recepten zijn waar je deze vissaus in moet gebruiken. Het geeft - mits juist gedoseert - een heerlijke smaak aan je gerecht. Tevens hebben we nog tussenstops gemaakt bij enkel zandduinen en een vissersdorpje vlak bij ons resort. Allemaal leuk om te zien.
Aangekomen bij ons resort wacht ons een bijzonder aangename verrassing. De komende 2 dagen brengen we door in zeer luxe bungalows die zijn voorzien van veel luxe en comfort. Zo is er een heerlijk 2 persoons bad en een stort douche in de buitenlucht. Het personeel komt 's-avonds zelfs je gordijnen dicht doen, de klamboe goed hangen en men legt nog wat lekkers bij het bed inclusief een bedtime story. We hebben een geweldig uitzicht over de zee. 's-Avonds hebben we in het restaurant genoten van een heerlijke verse visschotel fresh from the BBQ. Kortom, hier houden we het wel 2 nachten en een herrlijke vrije dag uit.
We melden ons wel weer.

1. Gea:
    10 juni 2016
    Dus was jij nu heel blij met dat "buikje", voorlopig weer niet lijnen
  2. Ad sr.:
    10 juni 2016
    nog veel plezier en gauw tot ziens!!
  3. Miranda:
    10 juni 2016
    Geniet daar van het resort aan zee. Heerlijk een dagje vrij.
  4. John:
    11 juni 2016
    Hey C & A, Eindelijk ff tijd genomen om alle verhalen te lezen.
    Jullie maken een schitterende reis en genieten er geweldig van, heerlijk om te lezen.
    Blijf genieten!