Vietnamreis - dinsdag 14 juni 2016 Can Tho - Ho Chi Minh stad - Amsterdam

14 juni 2016 - Ho Chi Minh Airport, Vietnam, Vietnam

Vandaag onze laatste wake up call van deze vakantie. Deze stond gepland op 06.15 uur, dus weer lekker vroeg uit de veren. De reden voor het vroege opstaan is een bezoek aan de drijvende markt in de buurt van Can Tho op de rivier de Hau.
Na het ontbijt zijn we te voet naar de rivier gelopen waar de boot op ons lag te wachten. Na ongeveer 20 minuten varen wordt het steeds drukker op het water en rondom onze boot. De boten die hun waren te koop aanbieden maken gebruik van een lange bamboestok. Aan deze stok hangt men de waren die men verkoopt. Kopers kunnen aan de hand hiervan zien bij wie ze moeten zijn voor bepaalde waren. Het zijn hoofdzakelijk levensmiddelen zoals groente, fruit en vis die worden verkocht. Naast de wat grotere boten zie je tussen alles door ook de wat kleinere prauws varen. Deze mensen zien er niet echt welvarend uit en het zware bestaan is hen aan te zien. We varen om de markt heen en waar mogelijk varen we ook tussen de bootjes door. Op diverse boten kun je zien dat men hier met het gezin op woont. De wat meer gefortuneerde kooplieden hebben soms ook een huisje of ander onderkomen op het vaste land. Er zijn echter ook kooplieden waarbij de boot en de hierop aanwezige koopwaar het enige is dat men bezit. Goed om te zien en te beseffen dat wij het toch maar heel erg goed hebben.
Weer een mooie ervaring rijker varen we terug naar het centrum van Can Tho. Het is nu toch echt tijd om de koffers te pakken en klaar te zetten voor ons vertrek naar Nederland. We vertrekken om 10.15 uur voor de reis naar de luchthaven. Onderweg stoppen we op een mooie locatie om te genieten van onze laatste Vietnamese lunch. Ook deze lunch was weer uitstekend verzorgd.
Terwijl ik de laatste woorden van deze blog zit te schrijven, zit ik in de bus op de freeway richting luchthaven. We passeren nu de tolpoortjes die de Vietnamezen waarschijnlijk ook van de Fransen hebben geërfd. De straathandel die vanuit diverse tentjes langs de weg wordt gedaan, gaat onverminderd voort. Vietnam heeft ons verrast. Wie het beeld heeft dat Vietnam een armmoedig, onveilig en achtergesteld land is, moet zijn/haar beeld toch echt bijstellen. Natuurlijk is er hier armoede en knokken er mensen voor hun dagelijkse bestaan. Ook zie je nog steeds de sporen van die vreselijke oolog die hier zo'n 40 jaar geleden heeft gewoed. Gedurende de afgelopen 3 weken hebben wij m.n. een land gezien met veel vriendelijke (soms zelf te nederige) en altijd gastvrije mensen. Dit land heeft de ambitie om zich op diverse gebieden nog verder te ontwikkelen. Vietnam is al de nummer 2 op de ranglijst van de koffie producerende landen. Bij de jeugd wordt er meer en meer nadruk gelegd op het leren van de Engelse taal. Wanneer je als 'buitenlander' in een stadspark zit, wordt je spontaan aangesproken door de plaatselijke schooljeugd omdat zij Engels met je willen spreken. In de lift spreekt de jeugd je spontaan in hun beste Engels aan en vragen je het hemd van je lijf, zodat ze hun Engelse taalvaardigheden willen oefenen. Als we zeggen dat we uit Nederland komen (Ha Lan) dan kijkt men je wat moeilijk aan. Nederland, waar ligt dat? Ligt dat ergens in Amerika? Dit land zal in de toekomst ongetwijfeld meer toeristen gaan trekken. Uit diverse landen w.o. Rusland en China wordt veel geīnvesteerd in o.a. de bouw van enorme vakantie paradijzen en resorts.  Wij hopen  echter wel dat deze ontwikkelingen niet ten koste gaat van de hartelijkheid, gastvrijheid, spontaniteit en vriendelijkheid  van dit mooie volk.
Voor de souveniers die we hebben gekocht was een neiuwe een extra reistas nodig. Met het kopen van deze souveniers hebben we niet alleen onszelf maar ook de lokale bevolking een plezier gedaan. En wie weet zit er ook nog wel wat voor de thuisblijvers bij. Jullie hebben in ieder geval allemaal mogen mee delen in onze ervaringen en belevenissen gedurende deze reis. Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Groetjes en tot de volgende reis naar............
Carla en Ad

1. Astrid:
    14 juni 2016
    Lief broertje dank voor je geweldige verhalen van een, volgens mij, onvergetelijke vakantie.
    Wij wensen jullie een hele veilige thuisreis en zeg: tot gauw
  2. Danielle , Robin & Saar:
    14 juni 2016
    Nou volgens mij hoeven wij de aankomende dagen alleen foto's te komen kijken want de reisverslag waren uitgebreid genoeg we hebben er van genoten en zien jullie morgen weer xxxx
  3. Miranda:
    14 juni 2016
    Dank je wel dat we met jullie mochten meereizen.
  4. Gea:
    14 juni 2016
    Heel mooi verslag van jullie fantastische reis, dat wordt weer een prachtig boek met foto's, genoten van jullie reisverslag, goeie reis terug xxxxxx
  5. Jan en Joke:
    20 juni 2016
    Vlug even naar jullie weblog gekeken. Leuk gedaan we kunnen onze vakantie nog eens herbeleven.
    Groet Jan en Joke