Vietnamreis - zondag 29 mei 2016 - Hanoi - Ha Long Bay

29 mei 2016 - Ha Long Bay, Vietnam

Vandaag verlaten we Hanoi en begeven wij ons in noord oostelijke richting naar de kust in Noord Vietnam. De eindbestemming is Ha Long Bay

Halong Bay is een prachtig rotsachtig Karstgebergte in de zee voor de kust in het noorden van Vietnam, ten oosten van Hanoi. Halong Bay is waarschijnlijk de meest populaire toeristische attractie van Vietnam, en tevens een internationaal bekende bezienswaardigheid. Niet alleen staat de prachtige baai op de lijst met UNESCO World Heritage Sites, ook is het in 2012 uitgeroepen tot een van de nieuwe zeven wonderen van de wereld.

De reis naar Halong Bay loopt via de binnenlandse wegen. Zoals reeds eerder opgemerkt is dat echt een belevenis in Vietnam. Gelukkig hebben we een zeer ervaren buschauffeur die de klappen van de zweep hier kent. Later op onze reis zullen we met name rijden via de Highway one. Dit is eigenlijk de enige doorgaande (snel) weg van noord naar zuid.

Tijdens onze reis maken we enkele tussenstops. We stoppen o.a. bij een centrum met diverse ambachten dat voornamelijk door gehandicapten wordt gerund. Er liggen prachtige kunstwerken (soort van borduur kunst) van mooi Vietnamese landschappen en andere zaken. Daarnaast fabriceren zij o.a. voor Kipling. Uiteraard hebben we iets leuks voor ons gekocht, waarmee we direct deze menzen steunen. Kort voor Ha Long komen we bij een echte en ambachtelijke parelkwekerij. We krijgen hier informatie over het kweken van parels en zien zelfs hoe de grondstoffen die - als het goed gaat - tot een echte parel moeten leiden met de hand in een oester worden geimplanteerd. In 30% van alle implantaties komt er na enkele jaren een achte parel uit de oester. Aangezien wij morgen 30 jaar getrouwd zijn, heb ik een mooi cadeau voor Carla kunnen kopen.

Aangekomen in de haven gaan we aan boord van onze cruiseboot. We zullen de rest vanb de dag, avond en volgende morgen op deze boot verblijven. Na een heerlijke lunch met erg veel verse vis varen we door dit prachtige en indrukwekkende gebied. In een baai gaan we voor anker en gaan met een andere boot naar een strandje waar we hebben gezwommen. Vervolgens zijn we per kayak door een baai gevaren en hebben hier wilde apen (makkaken) gespot. Erg leuk. 's-Avonds hebben we lekker gegeten en ben ik nog even aangeschoven bij de locals om daar ook nog wat mee te prikken. Vervolgens hebben we onze hut opgezocht en zijn heerlijk in slaap gevallen na een dag vol mooie indrukken.

1. Ad sr.:
    31 mei 2016
    jullie genieten zo te zien nog veel plezier gr Pa